Zakres wymagań
na poszczególnych etapach
Wojewódzkiego Konkursu przedmiotowego z geografii
Wojewódzkiego Konkursu przedmiotowego z geografii
dla
uczniów szkół podstawowych w roku szk. 2019/2020ORAZ
WYKAZ PRZYBORÓW I MATERIAŁÓW, Z KTÓRYCH
MOGĄ KORZYSTAĆ UCZESTNICY KONKURSU
MOGĄ KORZYSTAĆ UCZESTNICY KONKURSU
Wiedza
i umiejętności wymagane od uczestnika konkursu
Opis
wymagań
|
Treści
kształcenia w podstawie programowej
|
Wykaz
literatury obowiązującej uczestników oraz stanowiącej pomoc
dla nauczyciela
|
Etap
szkolny |
||
I.
Wiedza geograficzna.
1.Opanowanie
podstawowego słownictwa geograficznego w celu opisywania
oraz
wyjaśniania występujących w środowisku geograficznym zjawisk
i zachodzących
w
nim procesów.
2.
Poznanie wybranych krajobrazów Polski i świata, ich głównych
cech i składników.
4.Poznanie
zróżnicowanych form działalności człowieka w środowisku,
ich uwarunkowań
i
konsekwencji oraz dostrzeganie potrzeby racjonalnego
gospodarowania
zasobami
przyrody.
5.Rozumienie
zróżnicowania przyrodniczego, społeczno-gospodarczego i
kulturowego
świata.
6.Identyfikowanie
współzależności między elementami środowiska przyrodniczego
i
społeczno-gospodarczego oraz związków i zależności w
środowisku
geograficznym
w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
7.Określanie
prawidłowości w zakresie przestrzennego zróżnicowania
warunków
środowiska
przyrodniczego oraz życia i różnych form działalności
człowieka.
8.
Integrowanie wiedzy przyrodniczej z wiedzą społeczno-ekonomiczną
i humanistyczną
II.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
1.Prowadzenie
obserwacji i pomiarów w terenie, analizowanie pozyskanych danych
i
formułowanie wniosków na ich podstawie.
2.Korzystanie
z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów, diagramów,
danych
statystycznych,
tekstów źródłowych oraz technologii
informacyjno-komunikacyjnych
w
celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji
geograficznych.
3.Interpretowanie
map różnej treści.
4.Określanie
związków i zależności między poszczególnymi elementami
środowiska
przyrodniczego,
społeczno-gospodarczego i kulturowego, formułowanie
twierdzenia
o prawidłowościach, dokonywanie uogólnień.
5.Ocenianie
zjawisk i procesów społeczno-kulturowych oraz gospodarczych
zachodzących
w
Polsce i w różnych regionach świata.
6.Stawianie
pytań, formułowanie hipotez oraz proponowanie rozwiązań
problemów
dotyczących
środowiska geograficznego.
7.Podejmowanie
nowych wyzwań oraz racjonalnych działań prośrodowiskowych
i
społecznych.
8.Rozwijanie
umiejętności percepcji przestrzeni i wyobraźni przestrzennej.
9.Podejmowanie
konstruktywnej współpracy i rozwijanie umiejętności
komunikowania
się
z innymi.
10.Wykorzystywanie
zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w życiu
codziennym.
III.
Kształtowanie postaw.
1.Rozpoznawanie
swoich predyspozycji i talentów oraz rozwijanie pasji i
zainteresowań
geograficznych.
2.Łączenie
racjonalności naukowej z refleksją nad pięknem i harmonią
świata
przyrody
oraz dziedzictwem kulturowym ludzkości.
3.Przyjmowanie
postawy szacunku do środowiska przyrodniczego i kulturowego
oraz
rozumienie potrzeby racjonalnego w nim gospodarowania.
4.Kształtowanie
pozytywnych – emocjonalnych i duchowych – więzi z
najbliższym
otoczeniem,
krajem ojczystym, a także z całą planetą Ziemią.
5.Rozwijanie
zdolności percepcji najbliższego otoczenia i miejsca
rozumianego
jako
„oswojona” najbliższa przestrzeń, której nadaje pozytywne
znaczenia. |
Mapa Polski:
mapa ogólnogeograficzna i krajobrazowa; skala mapy; znaki na
mapie, treść mapy |
1.
Atlas Geograficzny Świat, Polska, PPWK – Nowa Era,
2.
Flis J., Szkolny słownik geograficzny, WSiP, Warszawa 1999 r.,
4.
Obowiązują podręczniki do nauczania geografii dopuszczone do
użytku w szkole podstawowej.
|
Krajobrazy
Polski: wysokogórski (Tatry), wyżynny (Wyżyna
Krakowsko-Częstochowska), nizinny (Nizina Mazowiecka),
pojezierny (Pojezierze Mazurskie), nadmorski (Pobrzeże
Słowińskie), wielkomiejski (Warszawa), miejsko-przemysłowy
(Wyżyna Śląska), rolniczy (Wyżyna Lubelska) |
||
Lądy i
oceany na Ziemi: rozmieszczenie lądów i oceanów, pierwsze
wyprawy geograficzne |
||
Krajobrazy
świata: wilgotnego lasu równikowego i lasu strefy umiarkowanej,
sawanny i stepu, pustyni gorącej i lodowej, tajgi i tundry,
śródziemnomorski, wysokogórski Himalajów; strefowość a
piętrowość klimatyczno-roślinna na świecie |
||
Ruchy Ziemi:
Ziemia w Układzie Słonecznym; ruch obrotowy i obiegowy;
następstwa ruchów Ziemi |
||
Współrzędne
geograficzne: szerokość i długość geograficzna; położenie
matematyczno-geograficzne punktów i obszarów; rozciągłość
południkowa i równoleżnikowa |
||
|
*Wiedza
i umiejętności poszerzające treści ok. 30 % |
5.
Geografia w szkole 6/2016, Krzysztof Trojan, Czy tutaj jest
bezpiecznie? Zagrożenia i bezpieczeństwo na mapach., str. 12 –
15.
6.
Geografia w szkole 4/2017, Krzysztof Trojan, Niezbadana Ziemia.
Odkrycia geograficzne u progu XXI wieku, str. 4 – 7.
|
Etap
rejonowy
Od
uczestnika konkursu wymagane są wiedza i umiejętności ze
stopnia szkolnego
oraz:
|
||
I.
Wiedza geograficzna.
1.Opanowanie
podstawowego słownictwa geograficznego w celu opisywania
oraz
wyjaśniania występujących w środowisku geograficznym zjawisk
i zachodzących
w
nim procesów.
2.
Poznanie wybranych krajobrazów Polski i świata, ich głównych
cech i składników.
4.Poznanie
zróżnicowanych form działalności człowieka w środowisku,
ich uwarunkowań
i
konsekwencji oraz dostrzeganie potrzeby racjonalnego
gospodarowania
zasobami
przyrody.
5.Rozumienie
zróżnicowania przyrodniczego, społeczno-gospodarczego i
kulturowego
świata.
6.Identyfikowanie
współzależności między elementami środowiska przyrodniczego
i
społeczno-gospodarczego oraz związków i zależności w
środowisku
geograficznym
w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
7.Określanie
prawidłowości w zakresie przestrzennego zróżnicowania
warunków
środowiska
przyrodniczego oraz życia i różnych form działalności
człowieka.
8.
Integrowanie wiedzy przyrodniczej z wiedzą społeczno-ekonomiczną
i humanistyczną |
Geografia
Europy: położenie i granice kontynentu; podział polityczny
Europy; główne cechy środowiska przyrodniczego Europy;
zjawiska występujące na granicach płyt litosfery;
zróżnicowanie ludności oraz starzenie się społeczeństw;
największe europejskie metropolie; zróżnicowanie źródeł
energii w krajach europejskich; rolnictwo, przemysł i usługi w
wybranych krajach europejskich; turystyka w Europie Południowej
|
1.
Atlas Geograficzny Świat, Polska, PPWK – Nowa Era,
2.
Flis J., Szkolny słownik geograficzny, WSiP, Warszawa 1999 r.,
4.
Obowiązują
podręczniki do nauczania geografii dopuszczone do użytku w
szkole podstawowej.
|
II.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
1.Prowadzenie
obserwacji i pomiarów w terenie, analizowanie pozyskanych danych
i
formułowanie wniosków na ich podstawie.
2.Korzystanie
z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów, diagramów,
danych
statystycznych,
tekstów źródłowych oraz technologii
informacyjno-komunikacyjnych
w
celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji
geograficznych.
3.Interpretowanie
map różnej treści.
4.Określanie
związków i zależności między poszczególnymi elementami
środowiska
przyrodniczego,
społeczno-gospodarczego i kulturowego, formułowanie
twierdzenia
o prawidłowościach, dokonywanie uogólnień.
5.Ocenianie
zjawisk i procesów społeczno-kulturowych oraz gospodarczych
zachodzących
w
Polsce i w różnych regionach świata.
6.Stawianie
pytań, formułowanie hipotez oraz proponowanie rozwiązań
problemów
dotyczących
środowiska geograficznego.
7.Podejmowanie
nowych wyzwań oraz racjonalnych działań prośrodowiskowych
i
społecznych.
8.Rozwijanie
umiejętności percepcji przestrzeni i wyobraźni przestrzennej.
9.Podejmowanie
konstruktywnej współpracy i rozwijanie umiejętności
komunikowania
się
z innymi.
10.Wykorzystywanie
zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w życiu
codziennym. |
Sąsiedzi
Polski: przemiany przemysłu w Niemczech; dziedzictwo kulturowe
Litwy i Białorusi; środowisko przyrodnicze i atrakcje
turystyczne Czech i Słowacji; problemy polityczne, społeczne i
gospodarcze Ukrainy; zróżnicowanie przyrodnicze i
społeczno-gospodarcze Rosji; relacje Polski z sąsiadami
|
|
III.
Kształtowanie postaw.
1.Rozpoznawanie
swoich predyspozycji i talentów oraz rozwijanie pasji i
zainteresowań
geograficznych.
2.Łączenie
racjonalności naukowej z refleksją nad pięknem i harmonią
świata
przyrody
oraz dziedzictwem kulturowym ludzkości.
3.Przyjmowanie
postawy szacunku do środowiska przyrodniczego i kulturowego
oraz
rozumienie potrzeby racjonalnego w nim gospodarowania.
4.Rozwijanie
w sobie poczucia tożsamości oraz wykazywanie postawy
patriotycznej,
wspólnotowej
i obywatelskiej.
5.Kształtowanie
poczucia dumy z piękna ojczystej przyrody i dorobku narodu
(różnych
obiektów dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego własnego
regionu
i
Polski, krajobrazów Polski, walorów przyrodniczych,
kulturowych, turystycznych
oraz
sukcesów polskich przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej).
6.Kształtowanie
pozytywnych – emocjonalnych i duchowych – więzi z
najbliższym
otoczeniem,
krajem ojczystym, a także z całą planetą Ziemią.
7.Rozwijanie
zdolności percepcji najbliższego otoczenia i miejsca
rozumianego
jako
„oswojona” najbliższa przestrzeń, której nadaje pozytywne
znaczenia.
8.Rozwijanie
postawy współodpowiedzialności za stan środowiska
geograficznego,
kształtowanie
ładu przestrzennego oraz przyszłego rozwoju społeczno-
-kulturowego
i gospodarczego „małej ojczyzny”, własnego regionu i
Polski.
9.
Przełamywanie stereotypów i kształtowanie postawy szacunku,
zrozumienia,
akceptacji
i poszanowania innych kultur przy jednoczesnym zachowaniu
poczucia
wartości
dziedzictwa kulturowego własnego narodu i własnej tożsamości. |
Środowisko
przyrodnicze Polski na tle Europy: położenie geograficzne
Polski; wpływ ruchów górotwórczych i zlodowaceń na rzeźbę
Europy i Polski; przejściowość klimatu Polski; Morze
Bałtyckie; główne rzeki Polski i ich systemy na tle rzek
Europy oraz ich systemów; główne typy gleb w Polsce; lasy w
Polsce; dziedzictwo przyrodnicze Polski, surowce mineralne Polski
|
|
Społeczeństwo
i gospodarka Polski na tle Europy: rozmieszczenie ludności,
struktura demograficzna Polski (wiekowa, narodowościowa,
wyznaniowa, wykształcenia, za-trudnienia); migracje Polaków na
tle współczesnych ruchów migracyjnych w Europie; zróżnicowanie
polskich miast; sektory gospodarki Polski; rolnictwo Polski;
zmiany struktury przemysłu Polski; zróżnicowanie usług i ich
rola w rozwoju gospodarki; rozwój komunikacji; gospodarka
morska; atrakcyjność turystyczna Polski
|
||
Relacje
między elementami środowiska geograficznego na wybranych
obszarach Polski:
wpływ sposobu zagospodarowania dorzecza na występowanie
powodzi; warunków przyrodniczych (zasobów surowców
mineralnych, wiatru, wód i usłonecznienia) i pozaprzyrodniczych
na energetykę; rozwoju dużych miast na prze-kształcenia strefy
podmiejskiej; procesów migracyjnych na strukturę wieku i zmiany
w zaludnieniu obszarów wiejskich; przemian gospodarczych po 1989
r.
na zmiany struktury zatrudnienia; transportu na rozwój
działalności gospodarczej; walorów środowiska przyrodniczego
i dziedzictwa kulturowego na rozwój turystyki.
|
||
Własny
region: źródła informacji o regionie; dominujące cechy
środowiska przyrodniczego, struktury demograficznej oraz
gospodarki; walory turystyczne; współpraca międzynarodowa.
|
||
|
*Wiedza
i umiejętności poszerzające treści ok. 30 % |
5.
Geografia w szkole 1/2019, Krzysztof trojan, Ład czy bezład
przestrzenny?, str. 4 – 7
6.
Geografia w szkole,2/2019, Przemysław Śleszyński, Demografia
jako wyzwanie dla Polski i świata, str. 8 – 14
7.
Geografia w szkole 3/2019, Krzysztof trojan, Mierzeja Wiślana –
szansa lub katastrofa, str. 4 - 7
|
Etap
wojewódzki
Od uczestnika konkursu wymagane są wiedza i umiejętności ze stopnia szkolnego, rejonowego oraz: |
||
I.
Wiedza geograficzna.
1.Opanowanie
podstawowego słownictwa geograficznego w celu opisywania
oraz
wyjaśniania występujących w środowisku geograficznym zjawisk
i zachodzących
w
nim procesów.
2.
Poznanie wybranych krajobrazów Polski i świata, ich głównych
cech i składników.
4.Poznanie
zróżnicowanych form działalności człowieka w środowisku,
ich uwarunkowań
i
konsekwencji oraz dostrzeganie potrzeby racjonalnego
gospodarowania
zasobami
przyrody.
5.Rozumienie
zróżnicowania przyrodniczego, społeczno-gospodarczego i
kulturowego
świata.
6.Identyfikowanie
współzależności między elementami środowiska przyrodniczego
i
społeczno-gospodarczego oraz związków i zależności w
środowisku
geograficznym
w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
7.Określanie
prawidłowości w zakresie przestrzennego zróżnicowania
warunków
środowiska
przyrodniczego oraz życia i różnych form działalności
człowieka.
8.
Integrowanie wiedzy przyrodniczej z wiedzą społeczno-ekonomiczną
i humanistyczną. |
Wybrane
problemy i regiony geograficzne Azji: Azja jako kontynent
kontrastów geograficznych;
pacyficzny
„pierścień ognia”; klimat monsunowy w Azji Południowo-
-Wschodniej;
Japonia – gospodarka na tle warunków przyrodniczych i
społeczno-kulturowych; Chiny – rozmieszczenie ludności,
problemy demograficzne oraz znaczenie w gospodarce światowej;
Indie krajem wielkich możliwości rozwojowych oraz kontrastów
społecznych i gospodarczych; Bliski Wschód – kultura regionu,
ropa naftowa, obszar konfliktów zbrojnych. |
1.
Atlas Geograficzny Świat, Polska, PPWK – Nowa Era,
2.
Flis J., Szkolny słownik geograficzny, WSiP, Warszawa 1999 r.,
4.
Obowiązują
podręczniki do nauczania geografii dopuszczone do użytku w
szkole podstawowej.
|
II.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
1.Prowadzenie
obserwacji i pomiarów w terenie, analizowanie pozyskanych danych
i
formułowanie wniosków na ich podstawie.
2.Korzystanie
z planów, map, fotografii, rysunków, wykresów, diagramów,
danych
statystycznych,
tekstów źródłowych oraz technologii
informacyjno-komunikacyjnych
w
celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji
geograficznych.
3.Interpretowanie
map różnej treści.
4.Określanie
związków i zależności między poszczególnymi elementami
środowiska
przyrodniczego,
społeczno-gospodarczego i kulturowego, formułowanie
twierdzenia
o prawidłowościach, dokonywanie uogólnień.
5.Ocenianie
zjawisk i procesów społeczno-kulturowych oraz gospodarczych
zachodzących
w
Polsce i w różnych regionach świata.
6.Stawianie
pytań, formułowanie hipotez oraz proponowanie rozwiązań
problemów
dotyczących
środowiska geograficznego.
7.Podejmowanie
nowych wyzwań oraz racjonalnych działań prośrodowiskowych
i
społecznych.
8.Rozwijanie
umiejętności percepcji przestrzeni i wyobraźni przestrzennej.
9.Podejmowanie
konstruktywnej współpracy i rozwijanie umiejętności
komunikowania
się
z innymi.
10.Wykorzystywanie
zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w życiu
codziennym. |
Wybrane
problemy i regiony geograficzne Afryki: położenie Afryki i jego
wpływ
na
cyrkulację powietrza i rozmieszczenie opadów atmosferycznych;
strefowość
klimatyczno-roślinno-glebowa;
warunki gospodarowania człowieka w strefie Sahelu– problem
zachowania równowagi ekologicznej; rozwój turystyki w Kenii;
rolnictwo żarowo-odłogowe i nowoczesne plantacje w Afryce
Zachodniej; przyczyny
niedożywienia
w Etiopii; tradycyjna i nowoczesna gospodarka w Afryce.
|
|
III.
Kształtowanie postaw.
1.Łączenie
racjonalności naukowej z refleksją nad pięknem i harmonią
świata
przyrody
oraz dziedzictwem kulturowym ludzkości.
2.Przyjmowanie
postawy szacunku do środowiska przyrodniczego i kulturowego
oraz
rozumienie potrzeby racjonalnego w nim gospodarowania.
3.Kształtowanie
pozytywnych – emocjonalnych i duchowych – więzi z
najbliższym
otoczeniem,
krajem ojczystym, a także z całą planetą Ziemią.
4.
Przełamywanie stereotypów i kształtowanie postawy szacunku,
zrozumienia,
akceptacji
i poszanowania innych kultur przy jednoczesnym zachowaniu
poczucia
wartości
dziedzictwa kulturowego własnego narodu i własnej tożsamości. |
Wybrane
problemy i regiony geograficzne Ameryki Północnej i
Południowej:
rozciągłość południkowa i ukształtowanie powierzchni;
północna granica upraw i lasóww Kanadzie; cyklony i powodzie w
Ameryce Północnej; problemy zagospodarowania Amazonii; sytuacja
rdzennej ludności; slumsy w wielkich miastach; megalopolis;
Dolina Krzemowa jako przykład technopolii; znaczenie gospodarcze
Stanów Zjednoczonych
w
świecie.
|
|
Wybrane
problemy i regiony geograficzne Australii i Oceanii: środowisko
przyrodnicze;
rozmieszczenie
ludności i gospodarka.
|
||
Geografia
obszarów okołobiegunowych: środowisko przyrodnicze; badania
naukowe;
polscy
badacze
|
|
|
1.
Literatura dodatkowa
|
*Wiedza i
umiejętności poszerzające treści ok. 30 % |
5.
Geografia w szkole 1/2017, Piotr Migoń, Ziemia Ognista – na
Krancu świata, str. 8 – 11
6.
Geografia w szkole 1/2018. Jerzy Wrona, Geografia w herbach miast
świata, str. 8 – 11
7.
Geografia w szkole 1/2018, Aleksandra Zaparucha, Szanghaj –
miasto przyszłości?, str. 12 – 18
8.
Geografia w szkole 4/2018, Józef Szewczyk, Koralowa siła, str.
17 – 20
9.
Poznaj świat 5/2019, Alicja Kubiak, Jan Kurzela, W krainie
hobbitów, str. 16 - 23
|
Wykaz
przyborów
i materiałów, z których mogą korzystać uczestnicy konkursu:
długopis (pióro)
z niebieskim lub czarnym tuszem, linijka, lupa, kalkulator prosty.
z niebieskim lub czarnym tuszem, linijka, lupa, kalkulator prosty.
Uczestnik
konkursu nie może używać korektora,
długopisów suchościeralnych,
ołówka
oraz innych materiałów i przedmiotów nie wskazanych powyżej.
Uczestnik
nie może wnosić telefonu komórkowego, smartwatch’a i innych
urządzeń elektronicznych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz